Ieder traject is anders omdat het helemaal afhankelijk is van jouw doelstellingen en product/dienst. Wil jij e-mail inzetten om leads te genereren (bijvoorbeeld door een download aan te bieden in ruil voor een e-mailadres), om ervoor te zorgen dat jouw klanten nog eens bij je terugkomen (resell), om ze te voorzien van informatie of vooral om ze aan je merk te binden (ambassadeurschap)?
Hierbij een voorbeeld van een aanbieder van online workshops en trainingen. Zij had als doelstellingen om mensen bekend te maken met haar gedachtegoed en van hieruit nieuwe klanten te vinden die een training of dienst bij haar afnemen. We hebben mensen middels een BITSER-campagne op social media eerst kennis laten maken met haar bedrijf. Daarna hebben we mensen een aanbod gedaan van een gratis brochure en videotraining. Die konden mensen rechtstreeks via LinkedIn en een landingspagina op de website aanvragen door een e-mailadres en bedrijfsnaam achter te laten. Vervolgens kwamen ze in het e-mailsysteem en kregen ze de download toegestuurd. Daarachter is een e-mailfunnel ingesteld waarbij ze in opvolging op de gratis download een aantal mailings ontvingen met daarin extra informatie en een verwijzing naar het overige aanbod. Mensen die de mail niet hadden geopend, ontvingen een andere mail met een andere onderwerpregel. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in hogere bezoekersaantallen en nieuwe (betalende) klanten.
We starten met een intake waarin we meer te weten komen over de doelgroep, product/dienst en communicatiedoelstellingen.
We bekijken het e-mailsysteem waar jullie al mee werken of (indien die er nog niet is) welk systeem we gaan gebruiken. Onze voorkeur heeft het programma Mailchimp of Active Campaign, omdat hier veel automation-mogelijkheden in zitten.
We werken een e-mailfunnel uit bij de doelstellingen en een plan van aanpak om dit goed in te richten (hoeveel mailings nodig, wie maakt of levert de tekst aan, zijn er downloads of koppelingen nodig, etc.).
Indien akkoord gaan we het systeem inrichten en verwerken we (indien aanwezig) de e-mailbestanden hierin. We bouwen een template in de huisstijl waarin we mailings kunnen opstellen. Vervolgens bouwen we de automations en richten we de mailings in. Tot slot moeten de automations gekoppeld worden aan een inschrijfformulier en moet alles doorgetest worden.
Wanneer de testmailings goed aankomen, kan alles live gezet worden. Laat die leads maar komen 🚀